Januari 2024

Transformeer je Solar Sales: Van Lead tot Loyaliteit

De solar markt verandert voortdurend en is zeer dynamisch. Daarom kan lead generatie een uitdaging zijn. 

Hoe kun je zorgen voor een aanwas aan nieuwe, kwalitatieve leads wanneer de groei van de markt lijkt de stagneren? En hoe kun je je huidige tools zo inzetten dat je er meer omzet mee kunt genereren? In dit artikel lichten we deze zaken toe en benadrukken we hoe je de software van 2Solar kunt gebruiken om dit te realiseren.

Leads genereren  

Als je ooit flyers of brochures in woonwijken hebt verspreid, dan ben je al op de goede weg. Maar de realiteit van leads genereren leert ons iets anders. Zelfs met de meest opvallende flyer bestaat er slechts een kleine kans dat de flyer daadwerkelijk wordt gelezen of gescand. Laat staan dat een potentiële lead daar actie op onderneemt. Wat is dan het effectieve alternatief? 

Wanneer je een installatie datum bij een van je klanten hebt, kun je daar op een slimme manier gebruik van maken. Door middel van een persoonlijke brief naar omliggende huizen vermeldt je dat je een installatie zal uitvoeren bij de buren die voor enige overlast kan zorgen. Een gerichte brief heeft een persoonlijk karakter, wat de ontvanger aanspreekt en motiveert om de brief te lezen. We constateren bij onze klanten dat deze aanpak daadwerkelijk effectief is en dat buren naar aanleiding van de brief het contact opzoeken. Zowel op de dag van de installatie, als de periode erna. 

Leads kwalificeren 

Ieder bedrijf heeft een ander beeld van wat een kwalitatieve lead is. Ook al is een lead geïnteresseerd in de services van jouw bedrijf, dan wil dat nog niet zeggen dat deze lead ook aansluit op de criteria ervan. Het kwalificeren van je leads draagt bij aan het opbouwen van een duurzame lead funnel voor je bedrijf. Voorbeelden van lead kwalificatie in de solar markt zijn: 

– Minimale installatie grootte/aantal panelen  

– Slechte ligging van het dak  

– Slecht bereikbare huizen 

– Gecompliceerde daken waarbij een installatie jou meer tijd en geld kost 

Het is raadzaam om te focussen op de lead bronnen die succesvol en winstgevend zijn. Door je lead kwaliteit te bewaken en kwalificeren door bijvoorbeeld een dakscan en met de 2Solar intekenmodule uit te voeren kun je kwalitatieve zakelijke kansen creëren in plaats van incidenteel projectwerk. Bovendien zorgt dit ervoor dat de oplossing die je je klanten biedt, resulteert in een positief rendement. Maar hoe pak je dit aan?  

Binnen het 2Solar platform bieden wij geavanceerde automatiseringsmogelijkheden aan. Een van deze mogelijkheden is het versturen van een schouwformulier naar potentiële klanten die interessant kunnen zijn voor uw bedrijf. Deze prospectieve klanten, of leads, voorzien het formulier van details over hun woning en sturen het terug. Dit proces is bijzonder effectief omdat het u direct inzicht geeft in de geschiktheid van de woning van de lead voor de door jou beoogde installatie. Bovendien wijst de inspanning van de lead om het formulier in te vullen en te retourneren op een serieuze interesse in jouw diensten. Dit verhoogt significant jouw kansen op het realiseren van een waardevolle verkoop. 

Leadopvolging optimaliseren  

2Solar kan je ondersteunen met een soepele en efficiënte opvolging van je lead. Als je gebruikt maakt van een leadgenerator om leads binnen te halen, kun je binnen onze software  gebruik maken van onze integratie met een reeks aan lead generatoren

Als je gebruik maakt van een lead generator, heb je dan al eens nagedacht over het opvolgingsproces van de leads die je hebt ingekocht? Hoeveel leads je überhaupt binnenkrijgt, wat de status ervan is en hoeveel offertes en sales je hebt behaald? Deze informatie is van grote toegevoegde waarde voor jouw bedrijf. Als klant van 2Solar kunnen wij jou helpen met het opzetten van een dashboard welke je kan helpen dit proces te optimaliseren en kritieke prestatie-indicators (KPI’s) te identificeren om bovenstaande informatie inzichtelijk te maken. 

We kunnen je helpen om winstgevende lead bronnen te identificeren, eventuele knelpunten in je huidige proces te detecteren en een gestroomlijnd systeem in te stellen.  

Klanten behouden 

Heb je al veel installaties verricht en merk je dat een groot deel daarvan toe is aan onderhoud? Denk hierbij aan verschillende zaken zoals: het verhelpen van storingen in PV-installaties, standaard reparaties, jaarlijkse/twee jaarlijkse controles of het reinigen van de zonnepanelen. Je zou dan kunnen denken om je klanten te ontzorgen door onderhoudscontracten te bieden, wat zich voor jouw organisatie vertaalt in maandelijks terugkerende inkomsten. Onderhoudscontracten dragen bij aan de toekomstbestendigheid van een PV-installatie en geven jouw klanten de gemoedsrust dat hun zonnepanelen veilig zijn geïnstalleerd en optimaal presteren.

Het monitoren van een PV-installatie speelt hierbij een grote rol, maar hoe ga je dit realiseren? Automatisering is hier het magische woord. Je wilt er namelijk voor zorgen dat je het onderhoudscontract zo opstelt dat het jezelf zo min mogelijk tijd- en geld kost, maar er toch opbrengsten uit kunt halen. Met de Monitoring Module van 2Solar kan je het gehele monitoring proces automatiseren zodat het jou zo min mogelijk tijd kost. Van melding, tot schouwformulier, tot ingepland servicebezoek en SEPA-machtiging. Maak het jezelf gemakkelijk met behulp van 2Solar. 

Neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.