Tips & Tricks

De kwaliteit van
je leads bewaken

Je kunt maandelijks honderden zonnepanelen leads binnenhalen, maar als er geen enkele aanvraag doorgaat zul je niet groeien. De kwaliteit van de leads is natuurlijk superbelangrijk. Maar wat is ‘kwaliteit’ en hoe bewaak je die? Je leest onze tips in dit artikel.

Beoordeel de ingevoerde gegevens

Je kunt jezelf veel tijd besparen door kritisch naar de ingevoerde gegevens te kijken. Heeft de prospect 0612345678 als telefoonnummer ingevuld? Grote kans dat de aanvraag minder serieus is. Lijkt het e-mailadres ongeldig of is er als naam ‘Pietje Puk’ ingevuld? Dan heeft het er alle schijn naar dat jouw prospect nog niet toe is aan de volgende stap in het verkoopproces. Overweeg dan of je je tijd beter kunt besteden aan kansrijkere aanvragen.

Leadkwalificatievragen

Om de kwaliteit van een aanvraag van tevoren in te schatten kun je een aantal ‘leadkwalificatie’ vragen stellen. Het ‘BANT-model’ (budget, authority, need en time) wordt veel gebruikt in B2B verkoop, maar met een paar aanpassingen is het ook van toepassing op de kwalificatie van leads voor de verkoop van zonnepanelen. Je probeert daarmee antwoord te krijgen op de volgende vragen:

  • Budget (hoeveel budget is er beschikbaar?). Kan of wil jouw prospect niet meteen de investering opbrengen? Overweeg dan om financieringsmogelijkheden aan te bieden;
  • Autoriteit (mag de persoon beslissingen nemen en is hij/zij eigenaar van het pand?);
  • Behoefte (wat is de behoefte van de prospect en weet hij al concreet wat hij wil, of is hij nog oriënterend?);
  • Tijd (binnen welke termijn wil jouw prospect zonnepanelen aanschaffen?).

Wij voegen nog een extra criterium toe aan dit model: locatie. Daarover lees je verderop meer.

Door een of meerdere van de bovenstaande vragen te stellen, ben je in staat om van tevoren de kans van slagen beter in te schatten. Je kunt zelfs al een voorselectie doen door de bovenstaande vragen te verwerken in de leadformulieren of dakscan op je website.

Inzicht in herkomst

Zorg er daarnaast voor dat je inzicht hebt in de herkomst van een aanvraag. Komt deze via een leadgenerator binnen, zo ja welke? Of is de aanvraag via je eigen website binnengekomen? Het zijn allemaal belangrijke inzichten om te bepalen of een specifiek kanaal, zoals een leadgenerator de investering waard is.

Doe een locatiescan op afstand

Ziet de aanvraag er veelbelovend uit? Gebruik dan de intekenmodule om te kijken of de locatie zich leent voor zonnepanelen. Controleer of het dak en de oriëntatie geschikt zijn en of bomen en objecten geen roet in het eten gooien.

Wanneer dit er allemaal goed uitziet, staat niets je in de weg om een onweerstaanbaar voorstel op te stellen. Hoe je de kans vergroot dat deze ook wordt gelezen lees je hier.