Maart 2024

Service als verdienmodel: Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf 

2Solar service als verdienmodel

In de wereld van installaties is het verlenen van service en onderhoud na verkoop regelmatig een achtergebleven onderwerp. Maar wat als we service als het hart van ons verdienmodel gaan beschouwen? In dit artikel nemen wij je mee in het beantwoorden van een aantal vraagstukken: Wat houdt service als verdienmodel precies in? Waarom zou je service als verdienmodel inzetten? En wat zijn de kansen voor je bedrijf wanneer je dit implementeert? Wij leggen je graag uit hoe 2Solar by Sollit hierbij kan ondersteunen.

Wat is een service verdienmodel? 

Het service verdienmodel draait om het creëren, leveren en behouden van services om toegevoegde waarde te bieden aan klanten en tegelijkertijd inkomsten te genereren. Het begint met een nieuwe kijk op dienstverlening: zie dit niet als problemen die je voor al jouw klanten moet oplossen, maar als een service die je aan alle bestaande klanten levert. Je voegt pas echt waarde toe als je naast de installatie van een product, jouw klanten kunt beloven dat je de service zal leveren die zij verwachten. 

Waarom service als verdienmodel? 

De motivatie voor het inzetten van service als verdienmodel is voor ieder bedrijf verschillend. Veel ondernemers zetten het in om een betere en sterkere relatie op te bouwen met hun klanten. Een andere reden is om meer inkomsten te genereren en deze stabiel te houden.  

Naast het opbouwen van relaties en stabiliseren van inkomsten, is het bij de installatie van duurzame energieproducten bovendien essentieel om regelmatig onderhoud uit te voeren. Elk product dat wordt geïnstalleerd, heeft een bepaalde verwachte levenscyclus. Daarom zullen je klanten vroeg of laat baat hebben bij services van jouw bedrijf.   

Jaarlijkse installaties versus benodigde service 

In onderstaande afbeeldingen tonen we een conservatieve casus die niet exact de huidige situatie van de meeste installatiebedrijven weergeeft. We nemen hierbij een voorbeeld van het meest voorkomende duurzame energieproduct: een PV-systeem. Enkele basisfeiten die de impact van diensten voor een groeiend zonne-energiebedrijf laten zien: 

• Jaarlijkse aantal installaties is 1000 systemen en geen groei
• De productomvormer heeft een levenscyclus van 10-15 jaar
De meeste systemen blijven de eerste drie jaar goed draaien en daarna zal ongeveer 8% (in het beste geval) van alle installaties wat serviceproblemen hebben

anual installs versus services

Aan de grafiek is te zien dat het aantal serviceoproepen dat een installateur ontvangt, na verloop van tijd groter is dan het aantal installaties dat ze maandelijks doen. Dit betekent niet direct dat er geen nieuwe producten verkocht kunnen worden. De grafiek laat echter zien dat wanneer het aantal voltooide installaties blijft groeien, dat daarmee ook het aantal klanten met behoefte aan service en onderhoud toeneemt. Je bedrijf zo inrichten dat het gericht is op het verlenen van services is daarom een verstandige keuze.

Hoe implementeer je service als verdienmodel? 

De aard van de service varieert per bedrijf en product. Met het leveren van service en onderhoud help je jouw klanten inzien dat zij niet enkel bezitter zijn van zonnepanelen, maar ook gebruiker. Je laat hen inzien hoe zij het product optimaal kunnen gebruiken en wat het belang is van het onderhoud. Voorbeelden van onderhoud aan een PV-systeem zijn: periodieke controles, storingsoplossing, regulier onderhoud en reiniging van panelen. 

De frequentie van de service die je levert en het aantal zonnepanelen dat jouw klant heeft, zijn eigenschappen die van invloed zijn op de opbrengsten die je eruit kunt halen. Stel hierin zelf een onderhoudscontract samen dat past bij jouw bedrijf en de service die je jouw klanten zou willen bieden. 2Solar kan jou helpen met het inrichten van het systeem om dit proces te vergemakkelijken. 

Service als verdienmodel inzetten: de kansen

1. Controleer en verdeel de werkdruk

Service komt altijd terug. Zelfs als je verdienmodel nu vooral op verkoop is gebaseerd, helpt een onderhoudscontract de werkdruk te verdelen omdat je van tevoren rekening kunt houden met de te verlenen services.

2. Stabiliseer de inkomsten

Een servicegericht verdienmodel biedt niet alleen inkomsten op korte termijn, het biedt ook structurele inkomsten, zowel bij bestaande klanten als nieuwe leads. Het creëert een solide basis voor je inkomstenstroom, waardoor je bedrijf financieel stabiel kan blijven.

3. Optimalisatie en behoud van relaties met je klanten

Service is niet enkel een transactie, het is een van de bouwstenen voor een duurzame relatie met je klanten, wat leidt tot meer betrokkenheid en loyaliteit. Het dienstverleningsaspect geeft je de mogelijkheid om proactief te reageren op de behoeften van je klanten, waardoor ze zich gewaardeerd voelen en eerder geneigd zijn langdurige partnerschappen aan te gaan.

Het 2Solar Dashboard biedt ondersteuning

Onze software kan jou ondersteunen dankzij een van onze nieuwste features, het 2Solar Dashboard. Met dit dynamische Dashboard krijg je direct inzicht in realtime gegevens met betrekking tot je leads, offertes, conversies en meer. Hiermee kun je je team goed aansturen, nauwkeuriger forecasten en bepalen wat nodig is om je doelen te bereiken. Zo kan het jouw bedrijf helpen om verschillende doelen te bereiken en biedt het je alle tools om verdiensten uit je services te kunnen halen. Wij zorgen ervoor dat je voorbereid bent en altijd de controle hebt over alle diensten.

2Solar by Sollit monitoring module

Constante monitoring van het systeem is een essentieel onderdeel om tijd te besparen bij het onderhouden van PV-installaties. De Monitoring Module van 2Solar speelt hierin een grote rol. Deze module kan zo ingesteld worden dat het automatisch storingen en foutcodes detecteert in bijvoorbeeld een PV-installatie en stuurt je automatisch een melding. Bij ontvangst van de melding wordt er een schouwformulier naar de klant gestuurd. Dit formulier kan op voorhand ingevuld worden en helpt bij het identificeren van de specifieke storing, waardoor een servicebezoek efficiënt kan worden ingepland.

Deze geautomatiseerde aanpak zorgt ervoor dat zowel jij als je team ontzorgd worden in het onderhoudsproces. Door deze module te integreren in je bedrijfsvoering, kan je de efficiëntie van je serviceproces verhogen en een beter service bieden aan je klanten. Bovendien help je jouw klanten om het maximale uit hun zonnepanelen en andere duurzame energieproducten te halen.

Neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden of verken alle oplossingen van 2Solar.