Automatisering als groeimotor

De digitale transformatie van Breman met 2Solar

Breman

Bedrijfsgrootte: 1.600+ medewerkers
Productgroep: Warmtepompen, cv-ketels, ventilatie, zonnepanelen, onderhoud en meer.
Bij 2Solar sinds: 2016

Introductie 

Breman is een familiebedrijf met ruim 1.600 installatie-experts en 26 vestigingen die bouwen aan een toekomst vol duurzame, technische installaties. Zij streven naar ‘Iedereen energiepositief’, wat inhoudt in dat ze aan medewerkers, klanten én aan de aarde meer energie teruggeven dan het kost om zo te zorgen voor een beter woon- en werkklimaat. Voor henzelf maar ook voor de volgende generaties.  

Ze gaan volop voor de energietransitie en bieden daarin duurzame oplossingen aan. Zo installeren ze cv-ketels, warmtepompen, zonnepanelen, ventilatiesystemen, slimme thermostaten, en meer. Daarmee zijn zij dé ‘one-stop-shop’ voor het verduurzamen van een woning. Daarnaast zorgen ze voor service en onderhoud. 

De uitdaging 

Voor de samenwerking met 2Solar begon, ervaarden ze bij Breman inefficiënties in hun verkoop- en offerteproces. Het team merkte dat ze vastliepen in tijdrovende administratieve taken, zoals het opvolgen van leads, het handmatig opstellen van offertes en het bijwerken van statuswijzigingen. Offertes maakten zij handmatig, wat per woningopname en offerte al snel anderhalf uur in beslag nam.  

Hierdoor werd duidelijk dat een traditionele manier van werken niet meer toereikend was in een snel veranderende markt. Met de toenemende vraag naar duurzame energieoplossingen en de verbreding van hun productaanbod met onder andere warmtepompen en zonnepanelen, groeide de druk op interne processen.  

De vraag naar het digitaliseren en automatiseren van processen werd steeds groter. Met name vanwege de toenemende groei van het bedrijf. Ze hadden een oplossing nodig die niet alleen hun processen zou stroomlijnen, maar hen ook in staat zou stellen om op schaal te groeien, zonder in te leveren op kwaliteit of klanttevredenheid. 

De oplossing 

8 jaar geleden kwam Breman in contact met 2Solar en ontdekte al snel de uitgebreide kennis over automatisering, veelzijdigheid in productgroepen en de maatwerkopties van het platform, waarop zij een samenwerking startte.  

Ricardo van Dijk, vestigingsdirecteur van Breman Warmteadvies: ”Waar wij aanvankelijk een alternatieve oplossing overwogen, was de functionaliteit van 2Solar, de inrichting op maat en het persoonlijke contact precies waar wij naar op zoek waren, wat uiteindelijk de doorslag gaf. Het 2Solar-platform bood ons de mogelijkheid om ons complexe offerte- en schouwproces te automatiseren en te versnellen. Waar het opstellen van een offerte ons eerst een uur tot anderhalf uur kostte, kunnen wij nu in dezelfde tijd meerdere offertes opstellen van verschillende disciplines. 

Ook de administratieve last werd aanzienlijk verminderd, waardoor het team zich meer kon richten op klantrelaties en gezonde groei.  

Automatisering als groeimotor  

Breman stond voor de uitdaging om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren in een markt die constant verandert en steeds meer gericht is op snelheid en efficiëntie. Met 2Solar’s Automations functie hebben ze deze uitdaging omgezet in een kans voor groei. Van Dijk: “Alle verkopers binnen Breman zijn met tablets gaan werken en begonnen met het gebruik van de 2Solar App, de website en diverse leadpartners werden door middel van API’s aan 2Solar gekoppeld. Zo zijn wij overgegaan naar een volledig digitaal verkoopproces.” 

Door het automatiseren van routinetaken, zoals het opvolgen van leads, het versturen van offertes, en het communiceren met klanten, kon Breman aanzienlijk tijd besparen. Dit stelde hen in staat om meer aandacht te besteden aan nieuwe klanten en verkoopkansen te maximaliseren, wat leidde tot een hogere conversie en snellere verwerkingstijden. 

De automatische opvolging van leads en statusupdates zorgde ervoor dat niets tussen wal en schip viel, waardoor Breman hun klantrelaties verder kon versterken. Daarnaast bood de automatisering van cross-selling hen de mogelijkheid om automatisch nieuwe aanvragen te genereren voor aanvullende producten, wat bijdroeg aan een verhoogde omzet. Dankzij deze strategische inzet van automatisering heeft Breman niet alleen hun interne processen gestroomlijnd, maar ook hun concurrentiepositie in de verduurzamingsmarkt versterkt. 

De resultaten 

Sinds de implementatie van 2Solar heeft Breman grote stappen gezet op het gebied van efficiëntie, productiviteit en automatisering.  

  • De tijd die nodig is voor het opstellen van offertes is met 70% verminderd, wat veel tijd bespaart 
  • Daardoor is de conversieratio van cv-ketels verhoogd naar 50-60%.  
  • Verder is de mogelijkheid tot digitaal ondertekenen voor Breman, maar ook voor hun klanten een enorme meerwaarde, vooral als het gaat om de spoedinstallatie van cv-ketels. Dankzij de schaalbare oplossingen van 2Solar kan het bedrijf hier snel op inspelen. 

De toekomst 

Met de voortdurende ondersteuning en ontwikkeling van 2Solar blijft Breman vooroplopen in de verduurzaming van woningen en utiliteitsgebouwen. Hun samenwerking met 2Solar is een inspirerend voorbeeld van hoe innovatie en maatwerk kunnen leiden tot significante bedrijfsverbeteringen. Breman blijft investeren in duurzame technologieën en ziet in 2Solar een betrouwbare en solide partner die hen helpt om hun doelen te bereiken.   

Benieuwd hoe 2Solar jouw bedrijf kan helpen bij het versnellen van je bedrijfsprocessen en het verhogen van je conversies? Vraag vandaag nog een demo aan en ontdek de mogelijkheden of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief